Лукът като подправка и лекарство

лукът като подправка и лекарство

Широко използван във всекидневното меню, лукът има благотворно действие както за профилактика, така и за лечение на редица заболявания. Затова лукът като подправка и лекарство, се използва много често в народната медицина и фармацията.

Той съдържа 7–10% глюкоза, фруктоза и захароза, 2-3% белтъчини, различни минерални соли – фосфор, калций, желязо, калий и лимонена киселина; витамините С, В1, В2, В6, Е и РР1 и етерични масла.

Лечебната сила на лука се дължи основно на фитонцидите, съдържащи се в него. Фитонцидите са вещества, които растенията отделят за самозащита от застрашаващите ги микроорганизми, вируси и дори насекоми и животни. Макар и в изключително малки количества те потискат развитието на едни микроорганизми и стимулират други. С това те заемат много важно място в регулирането на микрофлората на водата, въздуха и почвата. Известно е, че фитонцидите на лука убиват широк кръг патогенни микроорганизми. Всекидневната консумация на лук предпазва от грип, простудни заболявания, възпаления на горните дихателни пътища. Фитонцидите се справят с разлини гъбични инфекции.

Лукът съдържа активно вещество, което служи като биорегулатор. То предпазва от левкемия, спомага за нормализиране на кръвното налягане и предпазва от образуването на тромби. Лукът  подсилва имунната ни система, има прочистващо действие, регулира нивото на кръвната захар, намалява холестерола.  Има диуретични свойства. Със сок от лук могат да се лекуват заболявания на горните дихателни пътища, стомашни заболявания, хемороиди. Лукът помага на хора, оплакващи се от липса на апетит и хронична умора. Той се използва за премахване на лунички и различни петна по кожата. Подобрява състоянието на косата, ускорява растежа й, използва се за лечение на пърхот. Предпазва от някои видове рак.

Японски учени са установили, че лукът активира клетките на главния мозък, подобрява паметта и задържа процесите на стареене.

Редовната консумация на лук (суров или сготвен) ни предпазва и поддържа в добро здраве. Затова диетолозите съветват да изяждаме до 10 кг лук годишно.

Автор: Лазарина Козарова

В 36 годишният си път като лекар - анестезиолог имам хиляди удовлетворяващи резултати в борбата за човешкия живот и здраве, което винаги е било повод за моя лична гордост. Наред с това още преди години разбрах, че класическата медицина често е безсилна, а лекарствата помагат за едно и увреждат други органи и системи в организма. Това ме насочи към алтернативна медицина и нестандартни методи, които отлично се съчетават или заместват класическите. От няколко години участвам в екип, който помага с практични съвети за здраве без лекарства и отслабване без диети. Диететиката и правилното хранене са моята втора специалност и съм щастлива, че благодарение на съветите ми и подходящи индивидуални програми, вече много хора се справиха с наднормено тегло и придружаващите го често заболявания. Прекрасно е, че резултатите са трайни и не изискват лишения и особени усилия. Прилагайки методиката, с която помагам на другите, самата аз трайно свалих много килограми и сега съм по-здрава и много по-енергична и с удоволствие споделям опита си и обогатявам познанията си.

Вашият коментар